Sporten

De één is een fanatiek sporter, de ander hangt liever op de bank met een zak chips. Niet iedereen is een geboren atleet. Maar dat hoeft ook helemaal niet. Wil je toch je conditie een beetje verbeteren of strakker in het vel zitten omdat de zomer eraan komt? Stort je dan niet vol overgave op een streng fitnessregime, want dat gaat toch niet lang goed. Geloof me, dat weet ik uit ervaring. Wat helpt dan wel? Babysteps! Meer daarover leg ik hieronder uit.

 

Wellicht heb je al eens van dit Engelse concept gehoord. Het is niet alleen van toepassing op sporten! Babysteps, kleine stapjes, geldt voor alles wat je wilt veranderen in je leven. Denk hierbij aan het aanwennen van gezonde gewoontes zoals gezond eten, mediteren, ontspannen en dus ook sporten. Je kunt natuurlijk meteen een abonnement bij de sportschool nemen voor vijf keer per week. Maar wees even realistisch. Het gaat misschien de eerste paar weken goed. Je hebt immers de motivatie en de energie en het gaat als een trein. Je verliest een aantal kilo’s en je zit lekkerder in je vel…Maar dan kun je door omstandigheden op je werk of je gezin een weekje niet gaan en vervolgens ga je bijna helemaal niet meer. Het kost je gewoon teveel moeite om je ertoe aan te zetten om je sportkleding aan te doen en je in het zweet te werken.

Half uurtje

De oplossing is, zoals ik al heb aangegeven: kleine stapjes! In plaats van vijf keer per week twee uur te besteden aan sport, doe je twee keer per week een half uur. Je hoeft niet eens een abonnement bij de sportschool af te sluiten, je kunt gewoon gaan wandelen in de frisse buitenlucht. Dat is gratis en je krijgt op een zonnige dag ook nog voldoende vitamine D binnen! Het zorgt tevens voor een gezonde tint op je wangen. Ga alleen of ga samen met een vriend of vriendin. Niet alleen goed voor de gezondheid, maar ook nog eens gezellig! Neem twee vaste dagen per week om er een gewoonte van te maken. Maandag en donderdag na het eten of voordat je naar je werk gaat, gewoon lekker een half uurtje lopen op een hoger tempo dan normaal. Zo houd je het veel langer vol. Je kunt op den duur het aantal keren per week of de tijdsduur verlengen. Zorg dat je er plezier aan beleeft!