Gezond eten

Gezond eten is een thema waar ontzettend veel over wordt gesproken en geschreven. Sommige mensen zijn er intens mee bezig en hebben suiker volledig uit hun voedingspatroon geschrapt, terwijl andere juist leven op junkfood en kant-en-klaar-maaltijden. Een gemiddelde Nederlander heeft diverse eetgewoontes, waarbij er een balans is tussen gezonde en ongezonde levensmiddelen. Welke producten kunnen bijdragen aan een gezonder leven? Op deze pagina deel ik mijn favorieten met jullie. 

Havermout

Eén van de producten die ik dagelijks gebruik is havermout van Quaker. Dit product bevat 100% natuurlijke ingrediënten en is rijk aan magnesium, fosfor en vitamine B1. Warm een pannetje melk en voeg daarna een aantal eetlepels havermout toe. Als je de pure smaak niet waardeert, kun je er bosbessen, banaan of agavesiroop aan toevoegen. Deze pap zorgt ervoor dat je een aantal uurtjes vooruit kunt met een voldaan gevoel!

Agavesiroop

Dit is een uitstekende vervanger van suiker en andere zoetstoffen die niet goed voor je zijn. Veel mensen drinken een aantal koppen thee per dag met één of twee suikerklontjes. Wanneer we gaan tellen kan die hoeveelheid oplopen tot wel 180 suikerklontjes per maand! Kies daarom eens vaker voor agavesiroop. Het is van natuurlijke oorsprong en bovendien schiet je bloedsuikerspiegel niet ineens omhoog omdat de siroop een lage glycemische index heeft.

Smoothies

Begin de dag met een smoothie! Fruit wordt het beste door je lichaam opgenomen op nuchtere maag. Dus je kunt het beste als je gaat ontbijten een selectie maken van twee of drie soorten fruit die je lekker vindt. Vervolgens snijd je de vruchten klein, zodat ze makkelijker te mixen zijn. Je kunt eventueel melk of vruchtensap eraan toevoegen en er met de blender een heerlijke smoothie van maken! Proost!

Lijnzaad

Een moeilijke stoelgang? Dan is lijnzaad het wondermiddel voor jou. Het draagt namelijk bij aan de bevordering van de stoelgang. De kleine zaadjes met een nootachtige smaak zijn multifunctioneel. Je kunt ze toevoegen aan kwark, yoghurt of een smoothie, en ook als je koekjes of brood bakt kun je daar prima lijnzaad aan toevoegen.