5 praktische tips om het cholesterol te verlagen

5 praktische tips om het cholesterol te verlagen

Er is helaas geen wondermiddel tegen een verhoogd cholesterol. Een structurele verlaging van het cholesterolgehalte vraagt om een bewuste levensstijl. In dit artikel bespreken we 5 simpele tips om het cholesterol te verlagen – uiteraard mét wetenschappelijke onderbouwing.

Wat is cholesterol?

Cholesterol is een vetachtige stof die door het lichaam wordt gebruikt als bouwstof voor cellen en hormonen. Het meeste cholesterol wordt aangemaakt in de lever. Ook komt een klein gedeelte via voeding in het lichaam. Cholesterol wordt in het bloed vervoerd door het aan eiwitten te binden. Deze verbindingen noemen we lipoproteïnen.

Er zijn grofweg twee soorten cholesterol: LDL (Lage Dichtheid Lipoproteïne) en HDL (Hoge Dichtheid Lipoproteïne). LDL staat bekend als het slechte cholesterol, HDL als het goede cholesterol. Uit een bloedonderzoek kan bijvoorbeeld blijken dat de totale hoeveelheid cholesterol te hoog is, of dat de verhouding tussen LDL en HDL scheef is.

Ieder mens is anders, maar op basis van wetenschappelijk onderzoek kunnen we een aantal algemene tips noemen voor het verlagen van het cholesterol:

1. Kom in beweging

Overgewicht kan een verhoogd cholesterol in de hand werken. En een van de beste manieren om wat kilo’s kwijt te raken is – naast een verantwoord voedingspatroon – genoeg lichaamsbeweging. “Voldoende bewegen (minimaal een half uur per dag matig intensief) verlaagt het vetgehalte en verhoogt het gunstige HDL-cholesterolgehalte in het bloed”, adviseert de Hartstichting.

In de nieuwste richtlijn bewegen van de Gezondheidsraad wordt aanbevolen om twee en een half uur per week matig intensief te bewegen en hiernaast spier- en botversterkende oefeningen te doen.

Je hoeft je dus niet eens elke dag in het zweet te werken in de sportschool. Het kan al een wereld van verschil maken als je kleine aanpassingen doet in het dagelijks leven. Maak bijvoorbeeld samen met een collega een wandeling in de lunchpauze, ga voortaan met de trap in plaats van de lift of laat de auto een keer staan. Zo zijn er nog veel meer slimme manieren om af te vallen.

2. Probeer stress te beperken

Meerdere onderzoeken wijzen erop dat er een indirect verband is tussen stress en cholesterol.

Stress kan ook bijdragen aan een toename in lichaamsgewicht, doordat men eerder geneigd is om een minder gezond voedingspatroon aan te nemen. Daarom kan het geen kwaad om de hoeveelheid stress te verminderen. Er zijn allerlei manieren om dit te doen. Enkele voorbeelden:

  • Luisteren naar rustgevende muziek
  • Zoveel mogelijk lachen
  • Yoga, pilates of meditatie
  • Ademhalingsoefeningen
  • Meer rustmomenten inbouwen

Als iets voor de een werkt, wil dat natuurlijk niet zeggen dat jij er ook iets aan hebt. Dit is een kwestie van uitproberen.

3. Goede nachtrust

Als mensen niet genoeg slapen, zijn ze meer geneigd om verkeerde keuzes te maken als het gaat om hun voeding en fysieke inspanning wat weer van invloed kan zijn op het cholesterolgehalte.

Er zijn vele manieren om ervoor te zorgen dat je beter slaapt. Ga bijvoorbeeld elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed. Zo train je je lichaam om te slapen. En stel jezelf in de twee uur voor het slapen gaan niet bloot aan blauw licht, bijvoorbeeld van je smartphone, tablet of televisie. Anders denkt je lichaam dat het nog steeds dag is. Nog een tip: drink na 4 uur ’s middags geen koffie meer.

4. Verantwoorde voeding

Verantwoorde voeding is eveneens heel belangrijk. Een goede leidraad is de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Deze instantie adviseert om binnen de Schijf van Vijf te kiezen voor alternatieve producten waarin minder verzadigd vet zit, zoals minder vette kaas en magere vleesvarianten. Het vervangen van verzadigd vet in de voeding door onverzadigd vet kan namelijk helpen het bloedcholesterolgehalte te verlagen.

Voor mensen die het bloedcholesterolgehalte actief willen verlagen, zijn de producten van Becel ProActiv ook een goede optie. Becel ProActiv bevat namelijk plantensterolen. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol actief verlagen.

De inname van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken als onderdeel van verantwoorde voeding met voldoende groente en fruit. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor voor de ontwikkeling van coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van één van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

Het verlagen van het cholesterol is een stapsgewijs proces waarbij Becel ProActiv graag een handje helpt. Dat gaat verder dan de producten zelf. Zo is er ook een gratis Cholesterol StartersKit beschikbaar en kun je voor begeleiding terecht bij de coaches van het Samen Gezonder-programma.

5. Roken en alcohol matigen

Roken past niet in een verantwoorde levensstijl. Het goede nieuws? Stoppen met roken loont  altijd.. Het verband tussen alcohol en cholesterol is minder zwart-wit. Matig alcoholgebruik kan het HDL-cholesterol verhogen, maar het drinken van alcohol heeft ook nadelige gevolgen voor het hart en de bloedvaten. “Drink liever geen alcohol of maximaal 1 glas per dag”, luidt het advies van de Hartstichting dan ook.

Becel ProActiv is vanuit voedingsoogpunt mogelijk niet geschikt voor zwangeren, vrouwen die borstvoeding geven en kinderen onder de vijf jaar. Gebruikers van cholesterolverlagende medicijnen dienen met hun arts te overleggen alvorens Becel ProActiv te gebruiken.

Bronnenlijst

Fitness Reloaded – Slimme manieren om af te vallen

Everyday Health – Indirect verband tussen stress en cholesterol

Healthline – Slaap en cholesterol

Voedingscentrum – Schijf van Vijf