Fit blijven? Dit zijn de do’s en don’ts

Fit blijven? Dit zijn de do’s en don’ts

In onze welvaartmaatschappij is het een uitdaging om fit te blijven. Veel mensen zorgen om uiteenlopende redenen niet goed (genoeg) voor hun lichaam. En dat is zonde, want een paar slimme veranderingen in je levensstijl kunnen al een wereld van verschil maken. Deze do’s en don’ts zijn een prima startpunt.

DON’T: Langdurige stress negeren

Of stress nou wordt veroorzaakt door een drukke baan, een veeleisend gezinsleven of een vervelende gebeurtenis, neem stressverschijnselen serieus. Denk hierbij aan concentratieproblemen, een opgejaagd gevoel of stemmingswisselingen. Als je deze symptomen negeert, kan de stress chronisch worden. Het is daarom belangrijk om op tijd in te grijpen.

DO: Proactief stress verminderen

Er zijn allerlei manieren om stress proactief tegen te gaan. Luister bijvoorbeeld naar rustgevende muziek, bouw meer rustmomenten in of probeer yoga, pilates of meditatie uit. Voor dat laatste is een meditatieapp erg geschikt. Ieder mens is anders. Wat voor de een werkt, hoeft voor jou niet te werken.

DON’T: Onregelmatige slaap en korte nachten

Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 30 procent van de Nederlanders slaapklachten heeft. Een serieus probleem, want lichaam en geest hebben genoeg slaap nodig om te herstellen. Talloze kwaaltjes worden in verband gebracht met een chronisch slaaptekort. Maar niet iedereen weet dat het ook slecht kan zijn om te veel te slapen.

DO: Goed leren slapen

Een goede nachtrust is ook een kwestie van discipline. Zo is het slim om elke dag om dezelfde tijd onder de wol te gaan. Op deze manier train je je lichaam om te slapen. Kom je moeilijk in slaap? Kijk twee uur voor het slapen gaan niet meer op apparaten die blauw licht afgeven, zoals smartphones en tablets. En beter na 4 uur ’s middags geen koffie meer.

Houd ook rekening met de temperatuur van je slaapkamer. Je slaapt het beste bij een temperatuur van 16 tot 18 graden Celsius. Te dikke dekens kunnen eveneens een negatief effect hebben op de kwaliteit van je slaap.

DON’T: Alles eten wat je wilt

Ook in Nederland kampen steeds meer mensen met overgewicht. Misschien ben je gewend om altijd te eten waar je op dat moment zin in hebt. Begrijpelijk, maar deze bourgondische levensstijl kan er (zeker op hogere leeftijd) toe leiden dat de kilo’s er ongemerkt aanvliegen. Een gebalanceerd voedingspatroon en voldoende beweging zijn een voorwaarde om fit te blijven.

DO: Verhoogd cholesterol tegengaan

Let op het cholesterol en kom in actie als het verhoogd is. Een hoog cholesterolgehalte is namelijk een risicofactor voor coronaire hartziekten. Hiervoor bestaan meerdere risicofactoren en de verandering van een van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

Het verlagen van het cholesterol vereist een bewuste leefstijl die bestaat uit verantwoorde voeding en voldoende beweging. Ook plantensterolen die zijn toegevoegd aan de producten van Becel ProActiv kunnen bijdragen aan een verlaagd cholesterol.*

Blijven genieten van het leven én het cholesterol verlagen? Met de gratis Cholesterol StartersKit en de coaches van het Samen Gezonder-programma doe jij dit stap voor stap.

DON’T:  Stug doorgaan met roken

Iedereen weet inmiddels wel dat roken niet goed is voor de gezondheid. Toch kent Nederland nog steeds honderdduizenden rokers. Sterker nog: in 2016 steeg het aantal legaal verkochte sigaretten voor het eerst in vijf jaar tijd. Stoppen met roken is vaak niet makkelijk, maar het levert veel op. Zo verbetert je conditie bijna meteen als je sigaretten uit je leven bant.

DO: Drink met mate

Een drankje op zijn tijd kan erg lekker zijn. En volgens het Voedingscentrum lijkt matig alcoholgebruik – ongeveer 1 glas per dag – het risico op bepaalde chronische ziekten te verkleinen. Maar vergis je niet: de voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Het advies is dan ook om geen alcohol te drinken, of in ieder geval niet meer dan 1 glas per dag.

DON’T: De luie oplossing kiezen

Ja, de lift kost minder moeite dan de trap (al moet je soms zelfs langer wachten!). En met de auto ben je sneller in het winkelcentrum dan als je op de fiets gaat. Maar wanneer je op dit soort momenten altijd de actieve oplossing kiest, heb je je dagelijkse portie beweging bijna ongemerkt alweer binnen.

Dit vergt een iets andere mentaliteit, maar je zult merken dat het steeds makkelijker wordt. Met een activity tracker maak je bewegen bovendien nog leuk ook. Heb je een zittend beroep? Ga dan regelmatig een blokje om en vraag je baas om een sta-bureau.

DO: Verenig het nuttige met het aangename

Mogelijk ga je liever niet naar de sportschool. Zoek dan naar manieren om het nuttige met het aangename te verenigen. Hou je van de natuur? Dan is het een idee om in een natuurgebied te gaan wandelen, joggen of fietsen. Speel je graag games? Koop dan een spel dat met een bewegingssensor werkt.

Overigens heeft bijna iedereen een sport die hij of zij echt leuk vindt om te beoefenen. Je moet er alleen wel zien achter te komen welke dat is.

 

*Becel ProActiv bevat plantensterolen. Het is aangetoond dat plantensterolen het bloedcholesterol verlagen. De inname van 1,5-2,4g plantensterolen per dag kan het cholesterol met 7 tot 10% verlagen na 2 tot 3 weken als onderdeel van verantwoorde voeding met voldoende groente en fruit.

Becel ProActiv is vanuit voedingsoogpunt mogelijk niet geschikt voor zwangeren, vrouwen die borstvoeding geven en kinderen onder de vijf jaar. Gebruikers van cholesterolverlagende medicijnen dienen met hun arts te overleggen alvorens Becel ProActiv te gebruiken.

Bronnenlijst:

Algemeen Dagblad – Nederlanders roken weer meer

Voedingscentrum – Alcohol

CBS – Overgewicht in Nederland

Healthline – The Effects of Sleep Deprivation on Your Body

WebMD – Physical Side Effects of Oversleeping